zondag 26 februari 2012

Goed voor mijn banksaldo, goed voor de toekomst, goed voor het milieu, FUN voor mij!


Het laatste weekend van de maand februari 2012, tijd om te bekijken hoe mijn eerste maand besparen heeft uitgepakt.

Het virus
Ik heb het in een aantal postjes benoemt, het bespaar "virus" heeft mij in zijn greep. Ik ben nog niet volledig geinfecteerd maar bij een "misstap" krijg ik afkick verschijnselen. Uitgeven gaat al niet meer zo makkelijk als voorheen, ik voel mij schuldig bij onzin aankopen of wanneer ik weet dat het bij wat moeite minder had gekost. Besparen is een geliefd onderwerp geworden bij Vrekman en mij en we gaan erg voortvarend op weg.

Meer inkomen verwerven
Vol goede moed zijn zowel Vrekman als ik begonnen aan moneymiljonair en vergelijkbare sites. Mijn eerste stappen op dat vlak maakte ik in een week dat ik nog thuis was vanwege een operatie. Ik had dus meer tijd om hier aan te spenderen. Nu ik weer volledig werk en zie hoe langzaam de meter oploopt en hoeveel "spam" er voorbij komt merk ik dat de interesse afzakt. Dit wordt waarschijnlijk geen blijfertje.

Marktplaats heeft onze portomenee behoorlijk gespekt deze maand al kreeg ik twee dagen geleden een mail dat iemand iets wil terug brengen. Hier nog over in gesprek, hopelijk wordt daar een compromise gevonden. Echter marktplaats is voor mij geen constante bron van inkomen. Het is natuurlijk maar net wat ik kwijt wil.

Na lang nadenken (eerlijk gezegd ongeveer 2 jaar speel ik al met het idee) heb ik besloten om mijn "hobby" om te zetten in werk. Ik ben bezig met het opzetten van een strijkservice. Het staat nog in de kinderschoenen want ook hier heb ik voor besloten, kleine stapjes zodat het eind resultaat een blijvertje is. Ik heb een "blog" gemaakt, advertenties geplaatst en vanmiddag een flyer om rond te brengen. Ik wil de supermarkten nog aandoen voor het ophangen van advertenties en dan hoop ik rustig aan wat mensen te vinden die hun strijkgoed graag uit handen geven. Mijn avonturen hierover volgen vast en zeker later.

Maanddoel
Op werkdagen iedere avond thuis eten en geen eten meer afhalen.
Voor dit doel wordt de vlag uitgehangen. Vooraf was ik bang dat we dit heel moeilijk zouden vinden. Want niet meer eten laten bezorgen betekent ook beter plannen en beter boodschappen doen. Echter een overzichtje met wat je precies bespaart bij het niet meer halen van eten maakt dat je erg gemotiveert raakt.
Over de maand hebben we 1 keer wat laten bezorgen en 1 keer wat gehaald. Beide keren in het weekend en beide keren in de goedkoopst mogelijke variant. We zijn dus van een uitgave van ongeveer € 200,- naar een uitgave van € 30,- gegaan.

Afval scheiden
En dan het laatste streven van deze maand. Beter en bewuster afval scheiden. Hier ben ik het meest trots op deze maand. Het bewust en consequent scheiden van afval heeft er voor gezorgt dat over 3 dagen onze grijze clico geleegd wordt maar deze clico is nog niet eens tot de helft gevuld. Wat hebben we gedaan....?
Plastic apart, glas apart, groene clico in gebruik genomen en afval klein gemaakt. Eigenlijk niets geks dus.

Samenvatting van de maand
Goed voor het banksaldo   Ja in veel opzichten
Goed voor de toekomst   Ja, nog niet voor de verre maar wel de nabije toekomst
Goed voor de aarde   Ja, klein stapje maar zeker een goede stap
Fun voor mij   Ja, volmondig ja

Ik heb nu al zin in de maand maart.....

8 opmerkingen:

  1. Je bent inderdaad op een verukkelijke wijze geïnfecteerd met het virus, dat spat van je blogje af. Dat is ook de beste en de enige manier van gemotiveerd zijn die een blijvertje is. Ik heb heel erg benieuwd over hoe het gaat met je strijkservice die je op gaat zetten. Blijf daar dus alsjeblieft over bloggen.
    Nog een fijne zondag.
    Groetjes Tanya!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je ontzettend leuke reacties

      Echt heel leuk om te lezen en het maakt dat ik met veel plezier dit blog bijhoudt.

      Dat virus is echt toegeslagen, en het voelt soms een beetje gek want ik doe het nog maar een maand, zowel bij mij als bij de rest van het gezin.

      Verwijderen
  2. Leuk om je enthousiasme te lezen. Op naar maart dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij Moneymiljonair moet je je inderdaad bijna een muisarm klikken om wat geld te verdienen. Een strijkservice lijkt me een briljant idee! Zoveel tweeverdieners met weinig tijd, daar is vast een markt voor.

    Zou je misschien tijd en zin hebben mee te werken aan een interview voor de rubriek Het Moederbedrijf van Het Moederfront? Daarin vertellen vrouwen hoe ze geld verdienen vanuit huis. Het geeft niet dat je nog in de opstartfase zit, dat is ook interessant!

    groetjes,
    Nicole
    http://www.hetmoederbedrijf.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nicole.. je hebt mij erg nieuwsgierig gemaakt en ik voel me gevlijt. Kun je wat meer er over vertellen?

      groetjes
      Zoekendevrek

      Verwijderen
  4. Goed bezig.
    Maar lees ik het nu goed, laat je de container legen zonder dat ie voel zit. Bij ons betaal je bijna tien euro per container. Ik doe gemiddeld vijf weken met een grijze container. En moet dan eerlijk bekennen dat ik neit eens zo heel veel afval scheid. Plastic gaat er vaak wel in, maar dat stop ik wel vol met ander afval, verder stort ik alles los in de bak wat ook de nodige ruimte oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, vorige week zat hij nog niet vol.
      Ik heb hem toch aan de weg gezet want nu twee weken verder is de container echt propvol. Hem niet laten leggen had betekend dat ik dus nu ruimte te kort was gekomen.

      Maar hoe bedoel je, 10 euro per container. Hier betaal je een vast bedrag per jaar afhankelijk van de grote van de container. Of ik de bak wel of niet aan de weg zet dat betaal ik er dus voor. Is dat bij jullie anders of zie ik iets waar ik op kan besparen over het hoofd ;-)

      Verwijderen