vrijdag 2 maart 2012

De auto er uit, of ik er uit!


De titel doet erger vermoeden dan de werkelijke situatie maar het eerste deel klopt volledig.
Na mijn mopperpostje van een week geleden hebben Vrekman en ik eens alles op een rij gezet. De kosten van Vrekman auto, de kosten van mijn auto en de voor en nadelen van het hebben van 1 of 2 auto's.

Bij het starten van het consuminderen is er geen moment in mijn hoofd opgekomen om 1 van de auto's er uit te doen. Ik kon allerlei excuses verzinnen waarom wij toch echt 2 auto's nodig hebben. Er is echter iets in mijn denkpatroon verandert maar ook in dat van Vrekman, Ja het virus spreid om zich heen.
Doordat Vrekman mee wilde denken in oplossingen voor het halen en brengen van de Vrekkindjes en de praktische zaken zoals de boodschappen kwamen de voordelen eigenlijk vanzelf.

En nu staan we dus op het punt om de knoop door te hakken. Dit weekend ga ik mij verdiepen in de wonderen wereld van het openbaar vervoer. Dat ik mijn voeten over een drempel van een bus of tram heb laten gaan is al zeker 10 jaar geleden. Uitgezonderd van het tripje met de trein omdat de Vrekkindjes dat zo leuk vinden. Ik heb dus ook werkelijk geen idee hoe dat nu dus allemaal werkt met een OV chipkaart, maar ach alles valt te ontdekken en te leren.
Dan volgende week "proefdraaien" en mocht alles lopen zoals wij dat hebben bedacht dan kan de auto op Marktplaats.

Stiekem heb ik natuurlijk al zitten bedenken wat dit allemaal betekend op financieel gebied.

- Lening auto van Vrekman wordt direct afgelost;
- De auto van Vrekman is meer waard dan de lening waardoor de "autospaarrekening"direct wordt gespekt;
- De maandelijke premie, verzekering en wegenbelasting die ineens vrij valt loopt op tot € 256,-, dit wordt
   dan direct doorgestort naar de "autospaarrekening".

Het idee is om over een jaar van het gespaarde geld en de inruil van mijn auto een gezins auto aan te schaffen. De billen van de Vrekkindjes groeien en met zijn alle achterin mijn kleine boodschappen auto dat is vragen om "ongelukken".

En zo is dan de geldverslindende auto van Vrekman verleden tijd. Mijn autootje is over een jaar ook echt aan zijn verdiende rust toe en we kunnen zonder lening een grotere benodigde (en minder onderhoud behoevende) auto aanschaffen.

2 hele fijne bijkomende voordelen;
- Ik heb meer lichaamsbeweging (want om bij OV te komen moet er een stuk gelopen of gefiets worden)
- Het milieu zal blij zijn met een auto minder in het verkeer bij ons gezin.

Al met al, ik zie alleen maar voordelen... OV here I come...!!

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het voelt inderdaad wel als goed bezig.
      Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden ;-)

      Verwijderen
  2. Hoe kan je jezelf een vrek noemen met een /of twee auto's een echte vrek heeft geen één auto, want te duur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pretendeer geen Vrek te zijn. Juist niet. Echter ben ik wel zoekende naar een juiste manier tot Vrekken. Dit blog is een manier voor mij om dit te uiten, medestanders te vinden en tips te vergaren om mijn zoektocht te ondersteunen.

      Mocht je dus een nuttige en opbouwende tip hebben sta ik er zeker voor open. En ja, ik begrijp heel goed dat een werkelijk Vrek die de levensstijl al ver heeft doorgevoerd in zijn leven 1 auto al teveel vind. Ik ben echter nog niet zo ver, ik hoop wel ooit op dat punt te komen. En tot die tijd, ben ik een zoekende Vrek.

      Verwijderen