zaterdag 3 maart 2012

Eerste weekmenu en geen inspiratie, wat nu?



Op heel wat blogjes kom ik het tegen, weekmenu's, 2-weekmenu's of zelfs maandmenu's.
En vol bewondering lees ik die blogjes... want het lukt mij niet.

Ik vind het bedenken wat we gaan eten erg moeilijk en nu ik er voor gekozen heb om Puur te gaan koken vind ik het helemaal hels. Ik weet het, ik moet gewoon wennen en "oefening baart kunst" maar ik kan wel wat inspiratie gebruiken.


Als je dit leest en je denkt, ik heb tips over hoe ik dat aanpak, ik hoor ze echt heel graag.

9 opmerkingen:

  1. Hoi,
    sinds kort lees ik allerlei blogs en gaat er een extra wereld voor mij open en ongeveer tegelijkertijd start jij met een héél herkenbaar blog die ik met veel plezier lees.

    Ik probeer sinds kort ook met een soort van weekmenu te werken. Meestal begin ik te denken voor ik mijn week-boodschappen doe en na de boodschappen maak ik het 'menu'. Ik kijk in de (koel-)kasten en vriezer wat er is en kijk wat er aan groenten het eerst op moet. Daarbij bedenk ik welk vlees/ vis/ ei erbij moet en een menu is zo bedacht.
    Mijn bedachte menu schrijf ik op een kladblok dat bij ons op het aanrecht ligt zodat manlief (en puberkinderen) kunnen zien wat de plannen zijn en er eventueel alvast mee kunnen beginnen als ik niet thuis ben. Maar ik ben er niet heel stug in. Heb ik maandag helemaal geen energie om uitgebreid te koken (aardappelen, groente, vlees) dan wissel ik gerust met de dag dat we macaroni zouden eten.
    Ik moet er altijd wel om denken om het vlees een dag van te voren uit de vrieze te halen, maar dat zal vast gewenning zijn.

    Heel veel succes met 'vrekken', bloggen en weekmenu's maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat onzettend leuk en lief om te horen dat je het leuk vind om mijn blog te lezen. Ik zit met een grote lach op mijn gezicht van dit compliment. Dank je wel.

      Dank je wel voor je tips, vooral je kladblok op het aanrecht is een echte slimme... zo weet Vrekman wat er kan gebeuren wanneer ik nog niet thuis ben.

      Verwijderen
  2. Ik ga ook uit van wat er in de vriezer ligt en of ik die avond meer of minder tijd heb om te koken. Anders begin je met een halve week weekmenu. Dat doe ik nu tijdelijk ook ivm met een omstandigheid. Donderdag doe ik de boodschappen voor de voorraad en voor het menu t/m zondag. En maandag haal ik nog wat bij voor het menu t/m woensdag. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Henderina,

      Een halve week is inderdaad overzichtelijker, dat doe ik nu sinds ik "Vrek" want ik merkte dat voor een week boodschappen doen betekende dat ik veel weg gooide. Echter mijn valkuil is wel dat ik dus vaker in de supermarkt loop en dus ook meer meeneem. Heb jij daar ook last van? Of kan je heel gedisciplineerd Nee zeggen... ik namelijk nog niet altijd.

      Verwijderen
  3. Op vrijdag, ik kijk altijd eerst hoe we het financiël gered hebben die week, om de één of andere reden motiveert het me om eerst dat te doen. Daarna kijk ik naar de agenda of er nog avonden zijn dat er niet thuis gegeten wordt. Dan bedenk ik of Lief nog gezegd heeft ergens trek in te hebben en kijk ik of ik zelf ook nog voorkeur voor iets heb. Ik probeer de laatste tijd wel veel nieuwe recepten uit, omdat ik zelf een boekje op creatieve manier wil samenstellen over de toppers in ons huishouden. Waar ik me verder aan probeer te houden; maandag - vegadag. En dan probeer ik elke week nog 1 x iets met rijst, 1 x iets met pasta, 1 x iets met brood 1 x iets met aardappel en een keertje soep. Dan blijft er nog één dag over waarop je een 'dubbele' keuze mag maken of gewoon een kliekjes dag. Onder iets met brood, valt ook pizza. Daarna maak ik mijn boodschappenbriefje en kijk ik of er nog iets in de aanbieding is bij de supermarkten van de artikelen die ik vaak gebruik. Als er iets geschoven moet worden doe ik niet moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanx Haagje, ik denk dat ik dit volledig ga overnemen. Zo eet je heel veelzijdig en heb ik een handvat bij het bedenken, wat nu weer te eten.

      Verwijderen
  4. Ik heb hier zelf ook verschrikkelijk veel moeite mee, dus ik ben gestopt met weekmenu's. Ik heb ook het idee dat het me eerder meer kost dan minder, omdat er altijd wel iets tussendoor komt, waardoor ik b.v. ineens alleen eet oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weekplanner bord aan de muur in de keuken om weekmenu te noteren (notitieblok ligt maar in de weg vind ik). Steeds op zaterdag ronde winkels doen, lekker efficiënt. Soms als iets eerder op is (brood bijv) haal ik het door de week. Aanbiedingen van vlees in kleine porties invriezen en op tijd ontdooien (in de koelkast, scheelt weer 'koelenergie'). Dus zelfde manier als voorgaande dames. Misschien meer seizoensgroenten/fruit, die zijn vaak ook in de aanbieding. Je kunt op het www genoeg lijsten vinden met seizoensgroenten.
    Verder leest het hier wel lekker weg en besparen is altijd een goed idee. Ik schrok trouwens wel van een van je eerste berichten over afval scheiden, zo moeilijk is het niet. Direct besparen toch! We hebben een kratten rek waar alles in gesorteerd wordt en een compostbak in de tuin. Tuintje bemesten en weer groente verbouwen, dubbele pret! Veel succes en ik ga het hier volgen. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anne-Marie,

      Je tip van seizoensgroente is er inderdaad 1 die ik gebruik. Ik heb er een overzichtje van in mijn agenda en probeer daar regelmatig naar te leven.
      Dat afval scheiden, ja moeilijk is het zeker niet... daar heb je helemaal gelijk in. Maar het was het eerste wat er bij mij inschoot in de drukte. Ook dit weekend weer... soms ben ik toch echt "luie donder".

      Leuk dat je mij volgt...

      groetjes
      zoekendevrek

      Verwijderen