maandag 12 maart 2012

Terugval in gewoontes


Buiten is de lente aangebroken. Heerlijk, ik heb er echt maanden naar uitgekeken. Het heerlijke gevolg van de lente buiten is dat het ook lente is geworden in mijn hoofd.
Ik bloei met dit weer helemaal op, ik heb normaal al energie te over maar nu heb ik het voor 10.

Er zit echter een nadeel aan dit heerlijke voordeel (om Johan Cruijf een beetje te verdraaien), ik krijg ongekend opruimwoede van dit weer. Mijn huisje moet er aan geloven.
Het huisje waar wij wonen is een echt opknappertje. Deze winter is er behalve steeds maar spullen mijn huisje in slepen weinig gebeurt aan zaken die vroegen om aandacht. En nu de lente is aangebroken irriteer ik me aan al die zaken die nog "moeten" in huis.

Dit weekend heb ik mijn tomeloze energie en irritatie omgezet in daadkracht en de grootste wand in de woonkamer en keuken onderhanden genomen. Van donker (zeg maar zwart) grijs is de wand naar heerlijk muisgrijs gegaan. Ons huisje is gelijk opener, groter en lichter. We vinden het heerlijk.

Doordat je zo druk bent in huis merk ik direct dat mijn goede voornemens en acties direct een plan lager schuiven. Het afval scheiden had gelijk een terugslag, want niets was op zijn plek en de gewone vuilniszak was zo gevuld. Daarnaast hebben we ook "gezondigd" en eten gehaald, want ja... de wand achter het fornuis was net geschilderd. Omdat mijn boodschappendag vol gepland was met schilderen zijn ook de weekboodschappen rommelig verlopen en loop ik nu wat achter op "schema".

Al met al geen schokkende acties en natuurlijk weer zo aangepast en op het juiste spoor maar wel een herinnering dat ik nog maar net begin. Het besparen en zuinig leven is nog niet zo doordrongen dat in piekmomenten ik niet terug grijp naar wat mij al zo lang bekend is.

Vandaag dus pas op de plaats, alles recht trekken en bovenal... genieten van het heerlijke lente weer en mijn prachtige muur...

3 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn huishoudschema ook door de war gegooid, door twee keer naar de winkel te moeten. Kattenbrokken vergeten en tja, wie zijn hoofd niet gebruikt.. ;-)
    Nog even een volhouden en dan is besparen en zuinig leven een tweede natuur. Ik maak er echt een sport van om zo goed en goedkoop mogelijk de weekboodschappen te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een boekentip voor je: No impact man, van Colin Beavan.
    Een man die met zijn gezin in hartje New York woont en helemaal " groen " gaat leven. En dat met een shopverslaafde vrouw. Een vrolijk, inspirerend boek. Het heeft mij in ieder geval weer aan denken gezet.

    Ps: Leuk blog heb je. Lekker realistisch. Je maakt de dingen niet mooier dan dat ze zijn. Daar hou ik van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Diana,

      Dank je wel voor de boekentip, ik zal volgende week in de bieb zeker op zoek gaan erna, ik ben erg nieuwsgierig geworden.

      Dank je voor je compliment, heerlijk om te lezen hoe mijn blog wordt ervaren. Het maakt dat ik het extra leuk vind om mijn zoektocht naar een "beter" leven bij te houden.

      Groetjes

      Verwijderen