zondag 12 februari 2012

Kleine beetjes helpen toch echt!


Nog niet zo heel lang ben ik in de ban van consuminderen en vrekken en ik begin nu al verschil te merken op de betaalrekening.

Onze maanden in financieel opzicht lopen van de 16e tot de 15e van de volgende maand. Op de 16e krijgen wij namelijk ons eerste betaling weer bij gestort. Dit zo beschrijvend snap je dat wij dus echt leven van salaris naar salaris. De laatste week van de financiele maand, de week waarin we nu leven, is dus altijd krap en karig. Want het geld is op. Hoe vaak de creditcard wel niet in die week geholpen heeft is al ontelbaar.

Na ongeveer 2 weken oppassen en minder uitgeven hebben wij voor het eerst in lange tijd een laatste week die zonder creditcard doorgekomen kan worden. Het mooiste is zelfs, de weekboodschappen zijn binnen maar de bodem van de betaalrekening is nog niet bereikt.

Er is nog niet gespaard en we moeten niets geks tegen komen want dan zakken we door de bodem heen, maar het begin is er.

En al wat tot nu toe geholpen heeft is
- Geen afhaal eten meer halen.
- Nadenken bij iedere aankoop, heb ik het echt nodig.

Als dit al helpt... dan gaan we er zeker komen....!!

8 opmerkingen:

  1. Goed gedaan hoor! Veel succes!

    (leuke blog, ik ga je volgen.)

    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je hierboven beschrijft is wel zo'n beetje de clou van het echte besparen en er financieel niet alleen bovenop komen, maar op een gegeven moment zelfs kunnen sparen van een inkomen waar andere mensen van denken 'hoe doen ze dat toch.?' Het zit 'm echt in consequent geen kleine bedragen meer willen uitgeven. Je raakt als vanzelf een soort her-opgevoed in je kijk op geld.
    Als je al gaat nadenken over die ene euro die je je bespaard omdat je niet impulsief iets koopt, dan krijg je dat in het groot terug te zien op je uiteindelijke rekening.
    Bereken ook alles eens op jaarbasis. Dat is ook een hele grote eyeopener.
    Warme groet uit de casa!
    (en ik heb je in mijn rijtje blogs gezet als link)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip. Ik ben nu bezig met een maandoverzicht dus uiteindelijk door naar een jaaroverzicht zal gemakkelijk te realiseren zijn.

      Het zien dat de kleine beetjes helpen maakt dat ik er nog zin in krijg ook in het consuminderen. Het is zelfs een beetje verslavend.

      Lief dat ik in je rijtje erbij ben gezet. Ik heb je ook toegevoegd.

      groetjes zoekendevrekmetstijl

      Verwijderen
  3. Ieder jaar maak ik een jaarbegroting. Zelfs lidmaatschappen van een tientje per jaar komen er ook op. Dan het kale inkomen -dus geen vakantiegeld en teruggave van belastingen rekenen- per jaar en daar 10% af voor onverwachte uitgaven. Van dat bedrag de jaarbegroting. Wat overblijft delen door 52 en daar moet ik het per week van doen. En dat doe ik dus 44 jaar. En je schrijft; kopen wat je echt nodig beent. Hier is het; waar kan ik niet zonder? Een miniem verschil maar het scheelt veel. En na het maken van het boodschappenlijstje kijk ik nog altijd even in de kasten,om evt. nog iets te kunnen schrappen.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gerrie,

      Dat is een duidelijke uitleg, dank je wel.
      Ik denk dat ik je tip vanmiddag eens ga uitvoeren. Gisteren een maandbudget opgesteld, waar ik redelijk door werd verrast dus nu wel benieuwd naar een jaabegroting. Het lijkt langzaam aan wel een bedrijf dat gezin van mij ;-)

      groetjes
      zoekendevrekmetstijl

      Verwijderen
  4. Ja, die kleine beetjes schelen echt. Dan merk ik ook. En wat geeft dat een heerlijk gevoel,he, als je geld overhoudt aan het einde van de maand. :)

    BeantwoordenVerwijderen