zondag 1 april 2012

Financiele opvoeding


Zaterdagochtend op de fiets naar de bieb, drie kindjes rennend door de super uitgebreide bieb richting de kinder afdeling, en dan een uurtje neuzen. Terwijl mijn kindjes op zoek zijn naar de nieuwste Dolfje Weerwolfje of Heksje Lily kan ik rustig even tussen de boeken op zoek naar een mooie schat.

Voor mijn zoektocht tot besparing verdwaalde ik tussen de oude dvd's en heerlijke chicklit. Nu verlies ik mij vooral in de informatieboeken over besparen en financiele producten.

Mijn oog viel op het boek Goed met Geld, hoe financiele opvoeding loont. Mijn aandacht was direct getrokken want ik blink niet uit in mijn financiele opvoeding van mijn drie kindjes, hoe kan het ook anders als je ziet hoe ik de afgelopen jaren met mijn geld ben omgegaan!! Bij mijn zoektocht naar de juiste manier van Vrekken mag ik mijn kinderen ook wel eens gaan betrekken. Het boek is dus in de tas verdwenen mee richting huis.

Veel ouders zullen de vraag van mijn zoon vast ook zelf wel eens hebben gehoord van hun eigen kroost. Hij vroeg mij nog niet eens zo heel lang geleden, mam waarom mag ik niet dat grote playmobile huis? Dan haal je toch gewoon even wat centjes uit de muur!
Nadat ik had uitgelegd dat je toch eerst moet werken voor je centjes uit de muur kunt halen vroeg hij me een dag later of ik nu genoeg gewerkt had voor zijn grote wens.

Tijd dus voor een nieuwe aanpak waarbij vooral eerlijkheid van mijn kant is benodigd. Mijn kinderen hebben gewoon nog geen benul van de waarde van geld. Nadat ik me dit had gerealiseerd diende zich al gelijk de eerste les voor zowel mijn kind als mijzelf aan...

Dochter mag met vriendinnetje (en haar ouders) mee naar het winkelcentrum, het is koopzondag en er moet even gezocht worden voor een verjaardagskado. Vriendinnetje neemt haar portomennee mee en dochter wil dit natuurlijk ook. Het verschil? Bij vriendinnetje zit er aan papiergeld voor ongeveer 100 euro in haar portomennee. Dochterlief heeft haar portomonnee gevult met allemaal munt geld, met hangen en wurgen haalt ze net 6 euro. Bij mijn uitleg dat ze voor dat geld het gewenste kleine doosje van Lego Friends zou kunnen kopen is haar reactie, zoveel muntjes voor zo'n klein kadootje....? Ik denk dat ik mijn centjes dan maar bewaar.

Het buiten proportioneel verschil aan geld tussen vriendinnetje en haarzelf valt haar niet eens op. Ze heeft er geen benul van, en het mooiste is, het kleine beetje dat ze heeft weet ze redelijk op waarde te schatten.
Ergens heb ik het dus niet helemaal verkeerd aangepakt.

4 opmerkingen:

  1. ik weet niet precies hoe oud je kinderen zijn, maar zou je niet met behulp van zakgeld enig besef van geld/sparen kunnen bij brengen ?

    financiele opvoeding is wel heel belangrijk, ik ben opgegroeid in een welvarende omgeving waarin alles kon. ik kreeg nooit nee te horen. hierdoor heb nu nog steeds geen handig gevoel voor geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zakgeld is inderdaad een van de aanpassingen die zijn doorgestuurd.
      Je begrijpt daar zijn de kinderen erg blij mee.

      Ik ben zelf niet opgegroeid in een welvarende omgeving dus niet alles kon, maar ik had wel het voorbeeld van ouders die nooit spaarde en meevallers direct uitgaven.
      Je begrijpt.... ook dat is geen goed voorbeeld.

      Verwijderen
  2. Voor mij dezelfde vraag. Hoe oud is je dochter en vriendinnetje. Hoe is het mogelijk dat een kind 100 euro????? in de beurs heeft om mee te nemen naar stad.
    Bij ons krijgen de kinderen ook zakgeld. Ik leer ze lange termijn sparen door een deel van dat zakgeld verplicht in een spaarpot te doen voor de zomervakantie. In de ogen van de kinderen duurt dit heel erg lang en ze sparen voor een doel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oudste twee zijn onderbouw lagere school leeftijd. De jongste moet nog een beetje geduld hebben voor hij naar school mag.

      Voor de oudste twee geldt dus ook dat het zakgeld tijd wordt. Ik zei het net al... Ze zijn er erg blij mee.

      Een kind met 100 euro, tja niet mijn manier van opvoeden. Het zegt waarschijnlijk wel wat over de ouders van het kind en hun opvoeding. Ik woon niet in een wijk waar een hoog welstands niveau is, eerder juist het omgekeerde.
      De mogelijkheden zijn beperkt echter weerhoudt dat mensen niet om te "pronken" met luxe artikelen.
      Voor mij een extra reden om snel mijn kinderen bewust te maken van geld, vanwege ook de grote maar niet verstandige invloed van buitenaf.

      Verwijderen