dinsdag 10 april 2012

Kleine wasjes, grote wasjes...


Dit weekend heeft het universum mij een handje geholpen met het zoeken naar zaken waarop wij kunnen besparen. Mijn droger heeft het namelijk na 10 jaar trouwe dienst (bijna dagelijks gebruik) begeven.

Een aantal weken geleden kwam ik ergens op het net een enquete over energie besparen tegen. Na deze te hebben ingevuld was ik een stuk wijzer over de grote energie slurpers in huis en de droger staat zo goed als bovenaan op de lijst. Met zo'n groot gezin klein behuisd dacht ik echter niet zonder de droger te kunnen. Ik kreeg gelijk allerlei rare beelden van een bovenverdieping vol droogrekken en kleding.
Daarbij bedacht dat ik de droger nu eenmaal al in bezit had, heb ik wel mijn gebruik van de droger beperkt maar niet afgeschaft...
Maar daar werd dus anders overgedacht, want wat ik al zei, dit weekend stopte de droger er mee.

Ik zal vertellen wat ik drie maanden geleden had gedaan wanneer mijn droger kapot zou zijn gegaan.
Eerst zou ik in paniek raken en Vrekman erbij halen, wat nu wat nu...
Vrekman, moet je weten, zou niets hebben kunnen uithalen met die droger want totaal niet handig en had dus even met mij mee staan mopperen waarna hij overgegaan zou zijn tot actie.
Monteur bellen, laten langskomen en laten repareren. Zo nodig had ik nog wel de afweging gemaakt tussen nieuw of reparatie (afhankelijk van advies monteur) maar een afweging om de droger niet te repareren en ook geen nieuwe droger te kopen zou geen moment bij mij zijn opgekomen.

Lang verhaal kort, dure reparatie of aanschaf had voor mij op dat moment de enige mogelijkheid geleken.
Maar ja, we zijn natuurlijk drie maanden verder. Drie maanden waarin ik zoek naar oplossingen en besparingen die goed zijn voor mijn portomenee en het milieu.

Het besluit is dus voor nu genomen, nu de droger toch kapot is gaan we eens zien of we het niet zonder kunnen. Mijn rare beelden van een bovenverdieping vol wasgoed is gedeeltelijk waarheid geworden. Daar moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat een beetje netjes kan oplossen.
Het warme weer komt hopelijk weer snel, dan kan buiten de was gedoogd worden...

Oh en die harde handdoeken, wie daar tips voor heeft hoor ik heel graag..!!!

7 opmerkingen:

  1. Het went wel, die hardere handdoeken. Goeie massage voor je huid! Of buiten hangen, dan wapperen ze zacht. Een half dopje wasverzachter i.p.v. een hele scheelt ook al, als je tenminste wasverzachter wilt gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Scheutje azijn voor de handdoeken. Helpt geen weinig als je ze buiten droogt maar het is wel lekker die stugge handdoeken. Ze drogen wel beter.

    In je tuin kan je een waslijn spannen. Kost drie euro, te krijgen bij elke supermarkt en dan kan je een grote tuin een paar keer rond. Zo veel moeite is het niet, met vier mensen droog ik ook alles zo. Wel handig om een rekje te hebben voor kleine dingetjes anders ligt al je lingerie bij de buren bij 3 bft.

    Je kleding blijft ook veel langer mooi als je het niet in de droger doet. Strijken doe ik door dingen met de hand plat te strijken als ze net uit de wasmachine komen. Wasmiddel maak ik zelf. We schijnen nog niet gek te ruiken.

    :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nu sinds 1,5 jaar de droger niet meer gebruikt m.u.v. hele speciale dagen. Midden in de winter het beddengoed b.v. En afgelopen periode toen ik een nieuwe heup heb gekregen heeft mijn man wel vaker de droger gebruikt. Ikzelf helemaal niet. En als de droger de geest geeft ga ik ook echt geen nieuwe meer kopen. Ik gebruik hem misschien 10 x per jaar. (even de operatie niet meetellend waarbij mijn man de droger gebruikte)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ikea kun je droogrekken kopen die je met een katrol omhoog kunt takelen. Ik heb er 2 in de nok van de overloop op zolder. Werkt perfect!
    Groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb manlief in het trapgat van de zolder lintjes laten spannen tussen het hekje (met spijlen dat daar zit om niet in het gat te vallen) en de muur. Nu heb ik ongeveer het dubbele aan waslijn dan toen er een rekje hing (dat het hekje beschadigde).
    Door een beetje plannen met wassen kom ik een heel eind. Ik kan in het trapgat ongeveer 1 was (7 kg) kwijt en op de staande rekjes ook nog 1. Als de was naar buiten kan was ik (als het nodig is) meerdere wassen en het beddegoed. Soms zet ik als de kinderen 's avonds naar bed zijn de wasrekken in de woonkamer en vaak is de volgende morgen de was dan (zo goed als) droog. Maar misschien dat dat hier zo snel gaat omdat we heteluchtverwarming hebben dat ook ventileerd.
    Mijn droger doet het nog wel, maar ik heb mij voorgenomen om die minimaal te gebruiken ivm de kosten. Sinds ik begin januari gestart ben met het minimaal droger gebruik heb ik alleen 1 keer de lakens erin gehad.
    Je kunt harde handdoeken een beetje voorkomen door ze niet te lang te laten hangen: afhalen als ze droog zijn.
    Succes met verder consuminderen,
    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad niet langer late4n hangen dan nodig, verder uitkloppen, dan zijn ze niet meer zo stug. Dikkere badhanddoeken worden lang niet zo snel hard is mijn ervaring, al duurt het drogen natuurlijk wel veel alnger. Ik zet droogrekken 's avonds in de keuken en dan is het 's morgens droog. Weet niet of je een plek hebt waar je een beetje kan ventileren. Een oude buurvrouw heeft een plek in de schuur gemaakt. Vlak bij het raam.Als de zon schijnt is het er zo droog. Weet niet of je een open trap hebt, maar warmte stijgt naar boven en daardoor is het daar vaak zo droog. KAtrollen zijn inderdaad ideaal als je ergens een hoog plafond hebt...KOrtom kijk eens in je huis om je heen. Het valt me erg mee om in huis te drogen. We hebben eigenlijk de gehele zolderverdieping vrij, maar ik vind het veel makkelijker om het 's avpnds in de keuken neer te zetten..

    P.s heb je bewust die woordverificatie aan? Ik ben er zelf vanaf en heb nog nooit problemen ermee gehad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat had ik niet bewust aangezet. Ik heb het nu wel bewust uitgezet. Bedankt voor het aangeven.... !!

      Verwijderen