woensdag 11 april 2012

Carriere versus Vrijheid


Bij het inzichtelijk maken van alle inkomsten en uitgaven is gebleken dat de "winst" van een extra dag werken teniet wordt gedaan door de kosten voor een extra dag opvang.
Deze informatie heb ik al even, ik kwam hier achter bij het starten van onze zoektocht en het opstellen van een maandbegroting.

Misschien roept nu iedereen dat ik direct tot actie moet overgaan, echter heb ik een tijd getwijfeld. Naast alle voordelen die ik op kan noemen, met bovenaan meer tijd voor mijn kinderen, kan ik ook een nadeel opnoemen. Als ik heel eerlijk ben zelfs wel een paar.

Na een tijd wikken en wegen, voordelen becommentariëren en nadelen beargumenteren, heb ik een besluit genomen.
Vrijheid weegt altijd zwaarder dan welk ander argument.

Dus het is nu een kwestie van aanpakken en zorgen dat ik binnen niet al te lange tijd zorg voor meer vrijheid voor mij en mijn gezin.
Sinds ik dit besluit heb genomen blijft er maar door mijn hoofd spelen dat deze vrijheid er nooit was gekomen wanneer wij niet 3 maanden geleden hadden besloten te gaan consuminderen. Wat heb ik toch lang met mijn hoofd in de wolken geleefd.



4 opmerkingen:

  1. Of kort.... je komt er nu achter, andere mensen beseffen het nooit tot ze liggen dood te gaan en denken ''och had ik maar...''

    Hoera voor de vrijheid. Voor jou en je kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk vooral niet achterom, je moet vooruit! Verleden is geweest en maak nu wat moois van de toekomst.
    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. uiteraard is vrijheid veel belangrijker en onbetaalbaar... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik hoor vaker dat ouders er nog net niet op toeleggen als ze een extra dag werken afwegen ten opzichte van de kosten van kinderopvang.
    Maar de kinderopvang is natuurlijk wel tijdelijk. Er komt een moment dat dit wegvalt en vergeet op de lange termijn niet dat je ook minder pensioenopbouw genereert en een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Die is er eerder dan het nu vaak aanvoelt.

    BeantwoordenVerwijderen